Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord IKT

En hjelpende IKT-hånd på sykehusene

De ansatte i seksjonen lokal støtte sørger for at smått og stort av IKT på sykehusene fungerer som det skal i hverdagen. Finn Olav Andreassen og Lars Eirik Mortensen kan ikke tenke seg en bedre jobb.

Publisert 30.11.2022
Sist oppdatert 02.12.2022
Lars Eirik Mortensen og Finn Olav Andreassen
​- Den kontakten man får med andre mennesker er det aller beste med denne jobben. Hver dag treffer vi folk som er utrolig glade for at vi er der for å hjelpe de, sier Finn Olav Andreassen og Lars Eirik Mortensen.

De to jobber på lokal støtte på UNN i Harstad, og er Helse Nord IKTs forlengede arm inn på sykehuset. 

Over 18.​​​000 PCer

Helse Nord IKT har ansvaret for drift og forvaltning av grunnleggende IKT-tjenester i Helse Nord, og har ansatte tilstede på alle de 11 sykehusene i Nord-Norge. Her løser Finn Olav, Lars Eirik og de 28 kollegene små og store dataproblemer hver eneste dag, i tillegg til at de tar del i prosjektarbeid, innføring av nye systemer, vedlikehold av maskinpark og det meste annet som trengs av IKT-støtte i hverdagen for de ansatte på sykehusene.

De ansatte på seksjon for lokal støtte i Helse Nord IKT har ansvar for til sammen 18.000 PCer i hele Nord-Norge og på Svalbard. 

- Her har vi stor frihet til å utføre jobben. Selv om vi er kun to personer som jobber på lokal støtte i Harstad, har vi mange gode kolleger i hele Nord-Norge å diskutere med, forteller Lars Eirik.

Siv Strandvold er leder for seksjonen lokal støtte i Helse Nord IKT.

- Det viktig å kjenne kunden og levere løsninger som dekker sluttbrukerens behov. Der er lokal støtte skikkelig god og vår kompetanse er etterspurt. Våre kunder har over 1000 applikasjoner som krever support, både regionalt og lokalt. Det er viktig at brukere opplever at IT-systemer fungerer i en travel hverdag. At vi har IT-personell med lokal tilstedeværelse er viktig for Helse Nord, sier hun.

​​- Er som fastlegen

På UNN i Breivika i Tromsø er det fem ansatte, i tillegg til to lærlinger. Sykehuset er det største i landsdelen, og har derfor flere ansatte på lokal støtte enn de mindre stedene. 
Her jobber blant annet Noralf Brandser og Jan Arvid Lorentzen. De mener lokal støtte er som IKT-verdens svar på fastlegen.

- Vi kan hjelpe deg med aller meste, og kan vi ikke det, så kan vi sende deg videre til en spesialist, sier de, og fortsetter:

- Her er ingen dager like, det finnes ikke en vanlig dag. Det er stor variasjon i hvilke utfordringer vi får, og det er med på å gjøre jobben variert og givende. Vi føler virkelig at vi hjelper til og leverer livsviktig IKT når vi er tilstede på et sykehus. Her er vi med på å redde liv. Det er ofte jeg tenker at «Det er jammen bra at jeg er her».

5I2A5513.jpg

Noralf Brandser trives med å være ute blant både folk og maskiner på sykehuset.

Må være glad i å omgå​s folk

Mens flesteparten av de nesten 400 ansatte i Helse Nord IKT omgir seg med datafolk i det daglige, har de 30 ansatte på lokal støtte mest kontakt med klinikere og andre ansatte på sykehusene. Det stiller krav til god kommunikasjon og evne til å sette seg inn i andres utfordringer.

- En kliniker snakker ikke alltid samme språk som oss, og da må vi gjøre vårt for å forstå hva som spørres om når vi blir tilkalt for å hjelpe, sier Finn Olav.

- Det hjelper ikke å være nerd som kun liker å sitte med dempet belysning, her må man like å snakke med folk – som regel face-to-face. Hver dag møter vi høykompetent fagpersonell som forholder seg til PCen som et verktøy som bare skal virke. Når de får hjelp fra oss, får de hjelp til å hjelpe pasienten – og det er de v​i er her for, pasientene, oppsummerer Lars Eirik i Harstad. 


lokal-støtte_harstad2.jpg

- Man må være glad i å snakke med folk face to face når man jobber i lokal støtte, forteller Lars Eirik Mortensen.



​​