Nyansatt i Helse Nord IKT under pandemien:

- Her er det rom for å være ny

Å være nyansatt under en pandemi fører med seg spesielle utfordringer – som også kan vise seg å være givende muligheter.


Silvia Reinholdtsen på hjemmekontor
FORVENTNINGENE HAR INNFRIDD: Silvia Reinholdtsens forventninger til jobben i Helse Nord IKT har innfridd, selv om hun begynte i ny jobb midt under en pandemi. Hun trekker frem foretakets viktige samfunnsrolle og dyktige kolleger som betydningsfullt.
​- Før jeg begynte i jobben visste jeg at det kunne være en utfordring å ha hjemmekontor, men Helse Nord IKT er veldig bevisst på det. Her har hjemmekontor vært et alternativ også før pandemien, som gjør at man er klar over utfordringene – og mulighetene – rundt det, forteller Silvia Reinholdtsen (38).

Hun er en av totalt 40 nyansatte som startet i Helse Nord i IKT i 2021. De første månedene jobbet hun side om side med kolleger på Kræmer Brygge i Tromsø, men siden før jul har hun sittet på hjemmekontor på Tromsøya. Hver 6. ansatte i Helse Nord IKT har hatt sin første arbeidsdag under pandemirestriksjoner.

Silvia er seniorrådgiver i HR-avdelinga, med ansvar for kompetanse- og lederutvikling.

Rakk å hilse på kolle​ger

​I dag er det totalt 350 ansatte i Helse Nord IKT. I 2021 ble det ansatt 40 personer, og i 2022 skal det ansettes enda flere. Grunnen til den massive rekrutteringa er økt oppdragsmengde innen helse og IKT i Nord-Norge. 

Også Vegard Skaret (50) startet i ny jobb i Helse Nord IKT mens man ennå kunne møte kolleger fysisk, høsten 2021. Han har kontorsted på Mo, men jobber tett med kolleger i Tromsø gjennom prosjektet han er leder for.

- Jeg var heldig og kom inn i Helse Nord IKT midt i stormens øye, mens alt var stille og åpent. Jeg fikk en god måned der jeg kunne reise til hovedkontoret i Tromsø og møte folk og komme litt inn i det. Jeg ble fantastisk godt tatt imot i både Tromsø og på Mo, noe som er godt å ha med seg når man nå sitter på hjemmekontor. Det er litt enklere å ringe opp noen på Teams når man har hilst på de før og kjenner de litt, sier han. 

Etter nærmere to år med pandemirestriksjoner har mange laget seg gode rutiner for en god arbeidshverdag i hjemlige omgivelser. Vegards beste tips er å behandle dagen som en normal arbeidsdag.

- Mitt råd er å forberede dagen sin på samme måte som om man skulle dratt på kontoret: Komme seg opp på morgenen, få i seg mat og stelle seg. Og la kaffetermosen stå på kjøkkenet, sånn at du i det minste må reise deg for å hente kaffe. Det er viktig å få rørt seg litt i løpet av dagen, det er fort gjort å bli sittende for mye i ro, sier han.

Silvia Reinholdtsen, Vegard Skaret, Kim Schjefstad og Aleksandra Pedersen på hjemmekontor

PÅ TEAMS: Det blir mange Teams-møter på Silvia Reinholdtsen (Tromsø), Vegard Skaret (Mo), Kim Schjefstad (Oslo/Tromsø) og Aleksandra Pedersen (Bodø).

L​​egger til rette for god hjemmekontor-tilværelse
Helse Nord IKT legger til rette for at alle ansatte skal kunne arbeide godt på hjemmekontor. Alle har tilbud om å få montert gode arbeidsstasjoner hjemme. Når pandemirestriksjonene opphører, ligger det an til at ansatte kan velge hjemmekontor et gitt antall dager i uka.

De ulike avdelingene og seksjonene har alle digitale møteplasser for både faglig og sosial omgang. 

- Min seksjon har daglige morgenmøter på Teams. De opprettholder vi selv om vi ikke alltid har konkrete saker som skal tas opp. Fokuset er å treffes, og kunne starte dagen sammen, forteller Silvia Reinholdtsen. 

-​ Ting tar litt lengre tid

En av de ferskeste i Helse Nord IKT er Kim Schjefstad (50). Han hadde sin første arbeidsdag her i starten av januar, som seksjonsleder.

- Jeg hadde store forventinger til arbeidsgiveren og arbeidsplassen, som står bak kritiske tjenester som stiller store krav til de som jobber her – kompetansenivået og profesjonaliteten deres. De har absolutt innfridd og jeg har blitt tatt godt imot. Det er lett å komme i kontakt med folk her og forstå deres arbeidshverdag, sier han.

Kim mener at mens vi venter på å igjen kunne samles og være sosiale på jobb, får vi leve med at ting tar litt lengre tid når mye foregår via Teams.

- Det viktigste er å sette av nok tid til folk. Når man bruker Teams som kanal bruker man mer tid, og vi får bare akseptere at det tar den tida det tar. 

G​​od mottakelse sprer seg videre

Aleksandra Pedersen (42) hadde sin første arbeidsdag på kontoret i Bodø i begynnelsen av september. Her er hun seniorkonsulent i avdeling for applikasjonstjenester. Nå sitter hun på hjemmekontor.

Aleksandra Pedersen på hjemmekontor

GODT MOTTATT: Aleksandra Pedersen ble godt tatt imot som nyansatt. Nå vil hun gi det samme til nye som kommer etter henne.

- For meg som kom fra privat næringsliv var det en stor overgang å begynne i det offentlige. Helse Nord IKT er en stor og kompleks organisasjon som det tok litt tid å finne den røde tråden i. Samtidig har jeg hele veien følt meg trygg og ivaretatt som nyansatt. Her blir man veldig godt tatt imot, og det er rom for å være ny. Her er det ingen grunn til å være redd for å spørre og grave, alle jeg møter vil gjerne hjelpe – det er utrolig flott, sier hun, og fortsetter:

- Jeg har nettopp fått en ny kollega, hun begynte i starten av januar. Henne har jeg invitert til et Teamsmøte allerede for å fortelle hva jeg gjør og ønske henne velkommen. Når man blir tatt godt imot selv, får man lyst til å gjøre det samme med andre, forteller Aleksandra.