Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord IKT

Tjenesteleveranser

Avdelinga skal sørge for at tjenestene som tilbys, leveres effektivt til kundene og at servicekvaliteten opprettholdes. Viktige ansvarsområder for avdelingen er blant annet planlegging og koordinering, kundehåndtering og kvalitetssikring.  

Avdelinga består av følgende enheter, med tilhørende seksjoner: 

  • Administrative systemer 
    - Administrativ IKT 
    - Datavarehus  
    - Kommunikasjonssystemer 
  • Diagnostiske systemer 
    - Bildediagnostiske systemer 
    - Laboratoriesystemer 
  • Kliniske systemer 
    - Kurve og medikasjon 
    - Pasientjournal 
    - Prehospitale og øvrige kliniske systemer 
  • Samhandling og plattform 
    - Applikasjonsplattform 
    - Digital samhandling 

 

Enhet for administrative systemer  

Fokuset for dette leveranseområdet er å levere digitale tjenester til hele Helse Nord for å optimalisere de administrative prosessene i alle foretakene. Enheten vil ha som målsetning å være førende innenfor migrering til skytjenester. 

Enheten ivaretar en stor portefølje av applikasjoner brukt til ikke-kliniske formål. Dette inkluderer administrasjon (HR, Personal, kvalitet, rapportering) innkjøp/logistikk, samhandling (telefoni, M365, sentralbord), byggteknisk utstyr (ventilasjon, dørsystem) og Helse Nord IKTs egne driftsverktøy.  

 

 

Enhet for diagnostiske systemer 

Enheten skal levere digitale tjenester til de medisinske og diagnostiske støttetjenestene i sykehusene og regionen for øvrig. Området er en satsning for regionen fremover, med særlig vekt på innføringen av nytt labsystem og utviklingen av KI-støtte i bildediagnostikk.   

 

Enhet for kliniske systemer 

Kliniske systemer er  enheten som har ansvar for pasientjournalsystemer. I samarbeid med klinikken skal enheten skape verdi for sykehusene, helsepersonellet og pasienten. Seksjonene i enheten forvalter og videreutvikler kliniske systemer og har fokus på regional samhandling og standardisering, felles retning og å ivareta helhetlig applikasjonsforvaltning. 

For å være en oppdatert tjenesteleverandør innenfor pasientbehandling må det være et tett samarbeid med helseforetakene, leverandører, myndigheter og andre helseregioner. Kliniske systemer skal være en pådriver for kvalitet i og videreutvikling av de regionale kliniske IKT-systemene som Helse Nord IKT har ansvar for.  

Enheten skal lede utviklingsinitiativ, mindre prosjekter og innføringer av forbedringer. Videre skal den støtte og veilede lokale forvaltninger i helseforetakene ved innføringer av forbedringer og følge opp at funksjonalitet som er innført blir tatt i bruk. 

 

 

Enhet for samhandling og plattform 

Enheten skal levere digitale tjenester til helsepersonell og innbyggere som støtter opp om effektiv digital samhandling, samt å utvikle og forvalte en smidig og robust plattforminfrastruktur disse tjenestene leveres på. Det vil si at enheten for samhandling og plattform spiller en viktig rolle i å legge til rette for sammenhengende pasientforløp på tvers av helsetjenesten, bedre og mer effektive pasientforløp i sykehusene, samt gi støtte for å oppnå mer sømløse tjenester mellom interne og eksterne systemer.  

Enheten samhandling og plattform vil levere inn mot produktområdene EPJ, digital samhandling og digital tjenesteplattform.