Problemløseren i Hammerfest

Når legen står klar og pasienten venter, skal det ikke stå på datasystemene for å gjennomføre behandling. Det sørger Helse Nord IKTs Dan Sølvfester Andersen for.

Dan Sølvfester Andersen jobber i Helse Nord IKT, og har sin arbeidsplass på Hammerfest sykehus

Dan Sølvfester er seniorkonsulent for Helse Nord IKT og holder til på Hammerfest sykehus. Fra kontoret sitt i andre etasje har han den fineste utsikten han vet om, til fjellene på Sørøya og Seiland. Og ikke minst til øya Håja.

– Jeg har Håja midt i skjermen min. Den er faktisk verdens beste skjermsparer. 

 

Dan deler arbeidskapasiteten sin i det daglige. Han jobber halvparten av tiden i avdeling for tjenesteproduksjon med forvaltning av pasientsystemer, og den andre halvparten i avdeling for kunde og service.

– Du må skjønne deg litt på systemer, og vite hvilke konsekvenser oppsettet har for brukeren. Endringene vi gjør påvirker hverdagen til helsepersonellet, sier Dan, som er utdannet innenfor IKT i Alta. Han setter alltid brukeren i sentrum, og ønsker at de ansatte skal få den beste opplevelsen av å bruke datasystemet.

Kontakt med brukerne

For siden IT-konsulenten har kontor inne på et sykehus, er et av godene at han kommer utrolig tett på brukerne. Faktisk er det ikke sjelden at de kommer springende inn på kontoret hans med et problem som bare må løses. Nå.

– De kommer hit til meg når de ikke får til å logge på, eller har en plutselig problemstilling de trenger hjelp til å løse. Det kan være ei utfordring at de kommer så brått. Ikke alle er like forståelsesfulle for at vi har en egen arbeidsmåte. De vil bare ha det fikset, mens vi også trenger dokumentasjon på at vi har fikset det, sier han, og legger til:

– Men det er veldig hyggelig å se dem!

Gode tilbakemeldinger

Målet hans er å hjelpe til selvhjelp. Brukerne skal lære å klare seg selv, men han bistår på veien. Og det skader ikke med et smil.

– Jeg tenker ofte på det som skjer med én gang man får kontakt med noen. Hvis man er oppmerksom og bevisst på at det skal bli en god opplevelse, ja, da blir det gjerne det, påpeker han.

– Jeg fleiper mye, og møter dagen med godt humør og humor. Det er viktig, synes jeg.

– Hva er mest givende med jobben din?

– Det er å kunne bidra til at helsearbeiderne får en bedre hverdag. Samtidig utvikler jeg meg selv hele tiden, og lærer noe nytt hver dag. Og så får jeg gode tilbakemeldinger fra kolleger, både på jobben jeg gjør og måten jeg møter andre på. Da får jeg bekreftet at jeg har valgt riktig vei.

Stor datainteresse

Selv om det bare er tre ansatte i Helse Nord IKT i Hammerfest, er det et godt arbeidsmiljø. De holder kontakten med resten av organisasjonen på nett. Men julebordet tar de ikke på Skype.

– Vi reiser på avdelingssamlinger og julebord, ellers hadde det nok blitt litt stusslig!

Interessen for data og det tekniske tar han med hjem også. Sammen med en kompis har han pleid å lage egne fotorammer av bærbare pc-er. Nerd, vil kanskje noen si. – Jeg liker å leke med elektronikken, vil han selv si.

– Jeg føler at jeg har kommet på rett sted. Jobben min samsvarer med interessene. Det er en hektisk og fin hverdag, der jeg får brukt all kompetansen min. Og så liker jeg at det svinger litt.

– Hva synes du om jobben Helse Nord IKT gjør for sykehusene?

– Vi gir jo støtte til alle de som driver med pasientbehandling. Uten Helse Nord IKT hadde vi ikke fått gjort mye. Når legen er klar, og pasienten venter, skal det ikke stå på datasystemene for å gjennomføre behandling.

En typisk dag i IT-konsulentens liv

08.00: Starte dagen med å se hva som ligger i sakssystemet. Prioritere, er det noe som kan tas foran andre ting?
08.30: Morgenkaffe med de to andre som jobber for Helse Nord IKT i Hammerfest. Jeg sitter jo alene på et kontor, så morgenkaffe er sosialt for alle.
08.45: Kontakt med brukere, både på telefon og de som jeg møter fysisk.
09.30: Opprette brukerkontoer, gi de enkel brukertilgang, sette opp maler og hvilke dokumenter de skal bruke.
10.30: Enkel utplassering av pc, skrivere, telefoner. Hardware generelt.
11.30: Lunsjpause med kolleger.
12.00: Løse saker i forvaltningsdelen av pasientsystemer. Justering av sengetall i avdelingen, er et eksempel. Jeg ser også om det har dukket opp noen saker i forbindelse med elektronisk pasientjournal, som endringer i hvilke typer pasientdokumenter en ansatt skal ha tilgang til å se. Endringer i maler for dokumenttyper er en stor del av denne jobben.

Fakta

  • Helse Nord IKT forvalter, drifter og utvikler IKT-systemene i Helse Nord – fra Hammerfest i nord til Mosjøen i sør
  • Våre verdier er kvalitet, trygghet og respekt
  • Vi har et tverrfaglig og høykompetent miljø, med rundt 260 medarbeidere og arbeidssteder tilknyttet 11 sykehus i regionen
  • Vi består av tre avdelinger: Avdeling for kunde og service, avdeling for tjenesteutvikling og avdeling for tjenesteproduksjon
  • Helse Nord IKT fyller ti år i 2016, og markerer det ved å blant annet publisere intervjuer med medarbeiderne 

Bli kjent med flere av medarbeiderne i Helse Nord IKT:

- Brannmuren, det er meg

Møt systemutvikler Ståle