- Verdens beste jobb

Johan Lauritsen (67) blir snart pensjonist. Han møter opp hver dag klokka 6.30 i lokalene til Helse Nord IKT i Bodø og setter på kaffen. Det er med tungt hjerte han tar farvel med det han mener er verdens beste arbeidsplass.

Johan Lauritsen i Helse Nord IKT i Bodø

Bodøgutten Johan Lauritsen ble 67 år den 2. desember i fjor. Det er lenge siden han begynte nedtellingen til sin aller siste arbeidsdag i Helse Nord IKT. Den gleder han seg bare sånn passelig til.

– I begynnelsen av mars reiser jeg til Gran Canaria. Det blir bra nok det! Men når jeg kommer hjem igjen den 5. april, er jeg blitt pensjonist for fem dager siden. Da drar jeg inn hit og leverer nøklene mine.

Det var hardt å bestemme seg for å slutte, forteller Johan fra kontorstolen sin i Helse Nord IKTs lokaler i Ørnkloa i Rønvika. Han er litt blank i øynene.

– Jeg liker å være tidlig på jobb, har alltid vært sånn. Jeg går vanligvis hjem klokka 15. Det tar meg sju minutter å gå til jobb. Jeg bor jo i Rønvika, er født og oppvokst her. I Ørnkloa, faktisk, sier han og smiler.

Han har vært i bransjen lenge og har bare godord å si om sine kolleger.

– Jeg er heldig som har fått jobbe her i lag med så mange flinke og trivelige folk. Alle som får jobbe her er veldig heldige. Vi har vokst og blitt en stor bedrift, og det skal noe til å få det til å gå så bra som det gjør.


Johan sammen med kollegene i Helse Nord IKT, utenfor lokalene i Ørnkloa i Bodø.

Hjertet stoppet

For 27 år siden begynte Johan å jobbe på Nordlandssykehuset – eller Rønvik sykehus som det het da – i EDB-avdelingen. Før det var han i bodøfirmaet Elektro AS, med ansvar for drift av telefoni og kabelnett på sykehuset før en egen IT-avdeling ble opprettet på sykehuset. Data lærte han seg litt og litt, det var svakstrøm og sterkstrøm som var hans opprinnelige fag.

– På Nordlandssykehuset installerte jeg telefonisystemet og sentralen. Etter hvert installerte vi også videokonferanse der, på slutten av 90-tallet. Jeg ble tatt veldig godt imot av han som var min leder, Øistein Lorentzen.

En gang stanset hjertet til Johan, under fotballspilling i gymsalen på Mellomåsen Rønvik. I tillegg har han hatt et slag. Men det stoppet han ikke. Han har, som han sier, «bare testet ut helsevesenet for å se at det virker.»

– Behandlinga jeg fikk var kjempemessig. Kan ikke klage på noe, hverken på sykehuset i Bodø eller Tromsø. 

Glad i kundene

Å si at Johan er glad i kundene – de ansatte på sykehusene – er en underdrivelse.

– Det er bare trivelig, hele tida! Jeg har ingen ting å sette fingeren på. Det har vært helt fantastisk å få jobbe sammen med kundene våre. De fleste har vært utrolig hyggelige folk, som gir uttrykk for at de blir glade for å få hjelp.


Nordlandssykehuset i Bodø

Han sier at god kommunikasjon er nøkkelen.

– Det er kommunikasjon det handler om. Man får ordnet opp i ting når man snakker om det.

– Har du noen gode råd til kolleger som skal begynne å jobbe i vår bransje?

– Vær hyggelig med kundene våre. Husk å kommunisere godt! Hvis du sier at du skal følge opp og ringe tilbake, så gjør det. Jeg tror vi har vært flink til å lære opp folkene våre, ikke minst lærlingene. Møt på jobb og vær klar.

– Hva skal du gjøre som pensjonist?

– Jeg skal i alle fall ikke ligge og sove utover formiddagen! Har en fritidsbolig nord for Fauske, og noen ting å holde på med.

– Blir du å komme rekende på kaffe innimellom?

– Sikkert. Men de er jo travle og har sikkert ikke tid til å sjabbe noe særlig.

Behov for enda flere

Johan har gjort seg noen tanker om digitaliseringen som skjer i raskt tempo på flere områder.

– De har jo fått roboter som opererer, blant annet prostata på UNN. Da kan jo noen etter hvert bli fri for jobb. Men vi kan ikke stoppe utviklinga, den er jo veldig bra. Det nye krever også mye av de som skal ha jobb i dag. Har de ikke utdanning på høyt nivå ligger de dårlig an på arbeidsmarkedet.  Vi kan se rundt oss, håndverkere er det fritt for, alle skal jo jobbe med data.

Han er overbevist om at vi i framtida vil trenge enda flere som jobber med IKT og helse.

– Vi må alle holde oss mer oppdatert. Både vi som jobber med IKT, legene og sykepleierne. Helsearbeiderne trenger mer opplæring i systemene, det samme gjelder oss på IKT. Alt som gjøres skal sikre behandlingen av pasientene, avslutter han.